TEST2

Klik op een afbeelding voor een vergroting




















INLEIDING
Aura is in 1949 geboren in Semarang op Java (Indonesië) en van Nederlands-Frans-Duits-Chinese afkomst. Vanuit Indonesië is ze eerst in Z-Limburg (NL) terecht gekomen, later in N-Brabant (NL). Inspiratie haalt Aura uit het leven zelf. Het leven, dat haar geleerd heeft eigen werelden te scheppen ofwel de realiteit uit haar context te tillen en te transformeren tot een andere werkelijkheid. En vooral niet te aanvaarden dat iets persé is wat het lijkt te zijn. Vanuit dit gegeven kijkt zij naar het leven en reageert hierop in haar werk. Haar verbondenheid met de natuur speelt eveneens een grote rol in haar werk. Aura beschouwt de natuur als haar grootste leermeester.


OPLEIDING
Stadsacademie Maastricht – School voor Modevormgeving Eindhoven – Sociale Academie Eindhoven (Cultureel Werk) – Academie voor Schone Kunsten Arendonk België. Grafiek Seminars lithografie-houtdruk-ets-zeefdruk-gomdruk-toyobo druk – Grafisch Atelier Daglicht Eindhoven – Grafisch Atelier De Raaf Breda – Grafisch Atelier Den Bosch. Docentschap Vrije Academie Deurne van 1996 – 2016 (waarvan de laatste 3 jaar tevens coördinator); Freelance docente verbonden aan atelier Koninklijke Talens Kunstenaarsmaterialen van 1995– 2008; Freelance docente lagere – en middelbare scholen, regio Brabant. Solo- en groepstentoonstellingen vanaf 1978 tot heden in binnen en buitenland (zie overzicht laatste 5 jaar).

WERK
Met haar werk als kunstenaar is Aura nooit zo gericht geweest op Indonesië. Voor haar betekende Indonesië lange tijd (met uitzondering van de Indische eetgewoontes en – gastvrijheid) niet veel meer dan ellende en rampspoed. Daar wilde zij niet naar kijken. Tegelijkertijd heeft juist dat ‘er-niet-naar-kijken’, vanuit een continue gevoel van onbestemdheid t.a.v. haar leven, een doorlopend en grondig onderzoek tot gevolg gehad.

Kameleon 1989 – Lino druk

 

























«De kameleon komt vaker in mijn werk voor. Ik voel me zeer verwant met dit beestje vanwege de eigenschap in zijn omgeving op te gaan, maar vooral kameleon te blijven»

 Tweestrijd


Op een verborgen manier is Aura bezig geweest met haar Indonesische geschiedenis. Ongeveer 15 jaar geleden werd Indonesië belangrijker voor haar: zij ging informatie vergaren bij haar moeder en maakte een reis naar Indonesië met haar twee dochters.

Late afternoon yellow, olieverf op doek








In Indonesië heeft zij haar geboortehuis gezocht, gevonden en bezocht; ook het huis van haar grootouders en overgrootouders heeft zij gezocht, gevonden en bezocht. Zij vroeg haar geboorte-akte op (deze was ingenomen en niet terugbezorgd door de Indonesische regering bij hun vertrek in 1950) en omarmde haar Indonesische geschiedenis als een interessant gegeven i.p.v. het ‘oude’ gevoel van ellende en rampspoed.

Portret van mijn oma Aline Mehlbaum, olieverf op doek















Mijn oma is met ‘De Grote Beer’ naar Nederland gekomen en heeft tot haar dood bij ons gewoond. Zij was a.h.w. “mijn redding”




Door middel van kunst kon Aura alle dieptes en hoogtes aftasten, rechtstreeks vanuit haar intuïtie in combinatie met bedachtzaamheid. Een transformatie die tijd nodig gehad heeft en waaraan haar kunstenaarschap een zeer grote bijdrage geleverd heeft.


«Aura: Als ik mijn werken nu terugzie kan ik vaststellen dat de manier waarop ik de natuur beleef, naar het animisme neigt, zonder dat ik me hierin specifiek verdiept heb. Dit ervaar ik als deel van het Indisch-zijn. Ook mijn verlangen naar zon/warmte/tropische flora zie ik als verwant aan het Indisch-zijn. Mijn interesse in andere culturen zie ik als een logisch gevolg van mijn eigen culturele diversiteit.»


«Mijn Indische geschiedenis is bijzonder complex en deze complexiteit heeft mij tot diepgaand onderzoek uitgedaagd. Dit onderzoek heb ik d.m.v. Kunst kunnen doen. Kijken/vergelijken/opnieuw bekijken/voelen/uit zijn context halen/transformeren/etc. etc. etc. Om tenslotte te constateren dat onderzoek wel degelijk verheldert, maar geen definitieve antwoorden geeft. Alles blijft in beweging. Hoe meer je begrijpt, hoe beter je beseft dat je maar weinig weet».

Luchtwortels (2009), olieverf op doek

«Mijn vader kwam, als Nederlandse soldaat, in 1946 aan in Indonesië waar hij mijn 19-jarige moeder leert kennen. Ze trouwen, maar het huwelijk blijkt geen succes. Inmiddels zijn er 2 kinderen geboren. Mijn zusje in 1947 en daarna ik, in 1949. Ik word de inzet van zijn plan om zonder vrouw en kinderen naar Nederland terug te keren: ik zou zijn kind niet zijn. Hij heeft intussen de banden met zijn oude vriendin in Nederland weer opgepakt. Dankzij mijn moeders volharding belanden wij met het militaire schip ‘Cameronia’ in 1950 in Nederland. Eenmaal in Nederland verdwijnt mijn vader uit ons leven.

Portret van mijn moeder. “Eigenlijk hou ik meer van dieren dan van mensen in het algemeen”

 

 

 

 

 

 

 

 

Mijn moeder was een lieve moeder, zeker voor de mensen die haar omringden.
Ze had niet veel op met de mens in zijn algemeenheid en de eeuwige strijd om macht en expansie.

 

 

«Ook zie ik verwantschap met andere culturen die zich in een ‘tussen-fase’ bevinden, zoals zovelen op dit moment uit alle uithoeken van de wereld. Ik besef dat onze geschiedenissen niet veel anders zijn. Voor mij is het toevallig Indonesië i.p.v. Syrië/Iran/Irak/India/Afrika/Afghanistan etc. etc.. Dat vind ik een troostende gedachte wanneer ik aan de vluchtelingenproblematiek denk».


VISIE
«Kunst is mijn bijdrage aan het leven zoals het leven bijdraagt aan mijn kunst».

«Vanuit een altijd aanwezige drijfveer om uiting te geven aan hetgeen ik zie en denk, reageer ik middels kunst op de wereld om me heen. Vanuit mijn specifieke gewaarwording. Ik voel een grote verbinding met alles om me heen; de stille communicatie die overal vanuit gaat. Niet letterlijk hoorbaar of zichtbaar, eerder atmosferisch. Een soort geheime taal die alleen voelbaar is. Middels mijn werk kan ik erover communiceren met de buitenwereld.»

Archetypes, lino-snede (verwijst naar het graven in andere culturen)






























«Kunst maakt het voor mij mogelijk de wereld te ervaren en aanvaarden in al zijn pracht én bruutheid. De diversiteit aan verschijningsvormen te zien als aspecten van één en hetzelfde geheel. Het één niet beter dan het ander. Slechts verschillend en constant in beweging.»

Baby Dodo, aquarel-acryl, gemengde techniek
















Kunst weerspiegelt schoonheid in al haar facetten, roept op tot verdraagzaamheid en vormt zo een prachtig en krachtig communicatiemiddel om tot geestelijke groei te komen.


WERKWIJZE
«Ik werk vanuit een breed scala aan disciplines. Voortgekomen uit nieuwsgierigheid, omstandigheden en aard. Ik wil eigenlijk altijd kunnen beschikken over mogelijkheden om vorm te geven aan de dingen die mij iets te zeggen hebben. De techniek die ik hanteer heeft o.a. te maken met geschiktheid en omstandigheden. Als ik zou beschikken over een groot atelier, zou ik anders werken dan wanneer ik op reis ben of thuis moet werken.»

Thinking of djokja

 
«Een camera heb ik praktisch altijd bij me, sinds ik mijn eerste Rolleiflex kocht in de 70-er jaren. Mijn camera’s werken als een 2e geheugen (notitieboek), maar bovenal is de camera het enige medium waarmee ik unieke niet-geregisseerde momenten vast kan leggen. Ik ben fotografie pas later als kunstvorm in gaan zetten. In hoofdzaak zijn de disciplines waarin ik werk: schilderen – tekenen – grafiek – fotografie. Incidenteel maak ik installaties en assemblages.»

TENTOONSTELLINGEN VANAF 2013 TOT HEDEN:

2013 Galerij De Lawij – Drachten /Museum Willem van Haren – Heerenveen

2014 Fine Art Museum Ho Chi Minh – Ho Chi Minh City Vietnam/Art Gallery Bach Mai – Da Nang Vietnam/Fine Art Museum Hanoi – Hanoi Vietnam/Galerie Holtrop Tilburg (solo)

2015 Taller Galeria Fort Cadaqué – Cadaqué Spanje

2016 Lessedra Contemporary Art Gallery Sofia – Bulgarije.

2017 STOK Kruithuis – ’s Hertogenbosch

2018 STOK Kruithuis – ’s Hertogenbosch (solo)/Enter into Art Köln – Duitsland/Art Gallery Kazanlak – Bulgarije

2019- Enter into Art Bonn – Duitsland/Museum Het Petershuis Gennep (solo)/Hofke van Chantraine Oud Turnhout – België (solo)

In voorbereiding
– duo tentoonstelling Kasteel Geldrop Lost and Refound – Nederland-Indonesië
– groepstentoonstelling Studio Pulchri Den Haag – Nederland-Indonesië

Voor meer informatie zie: Website Aura Op den Camp