Tijdlijn

[09-11-2021]
Sparren met Edith Bons over het Indisch Museum
Door Doric Steevensz en Fenny Vlietstra

Verwachtingsvol togen Fenny en ik naar Delft, waar zich het atelier van Edith Bons bevindt.  Wij hadden Edith gevraagd of ze bereid was met ons te sparren over de mogelijkheden die voor ons online museum in het verschiet lag.

Edith is een innemende en gedreven kunstenaar. Een kunstenaar met visie. Onze pagina die aan haar is gewijd ( https://indischmuseum.com/edith-bons/ ) illustreert dit goed. En ze vindt het prima als een kijker een ‘ander verhaal’ of andere associaties heeft dan zij bij het maken van een kunstwerk had. Maar kunst is toch allereerst een ontmoeting met de kunstenaar, met haar/zijn wereld en de context waarin het werk wordt gemaakt.

Edith denkt na over de betekenis van kunst in het algemeen, over de Indische kunstenaars ‘community’ (als die er al is) en over de mogelijkheden het grotere publiek te betrekken bij kunst.

Een groep als de Indonesische ruangrupa (https://ruangrupa.id/en/), die in 2022 de 15e Documenta in Kassel gaat organiseren geeft van dit laatste een mooi voorbeeld:
«ruangrupa (spelled and written with a lowercase ‘r’) was founded in Jakarta in 2000 by a group of artists. The founders felt that there was a great necessity for “space” (physically and mentally) in Jakarta, where artists could work intensively and could direct their attention more to means of analysis and less to means of production. A space that conveyed the ideas of visual art – which are important to analyse, mediate, and furnish – like public art, performance art, and video art. The founders felt that this was the only way in which visual art could possess a critical sensibility, which is the most important position of art in society».

Na 2,5 uur togen wij tevreden weer naar huis, vol ideeën over de volgende stappen die we als museum gaan zetten. En we beseften ook dat kunstenaars zich vaak op iets heel specifieks richten en brengen de denkwereld daarachter naar de mensen via de kunst.

En we spraken over de heerlijke zelfgemaakte lemper, die Edith ons had aangeboden.



[10-09-2021]
Indisch Museum (IM) op atelierbezoek bij Aura Op den Camp

Door Fenny Vlietstra

Vrijdagmorgen 10 september vertrokken Doric en ik opgetogen naar Helmond, naar het atelier van Aura Op den Camp. Normaal gesproken brengen wij een bezoek aan de kunstenaar, die we tonen in ons ‘Voor het Voetlicht’, voordat zij of hij op onze website gaat exposeren. Vanwege de COVID-19-pandemie en de maatregelen die daaruit voortkwamen, konden we pas in een later stadium een bezoek brengen aan het atelier van Aura. We waren zeer benieuwd naar haar werken. Het atelier bevond zich in een lokaal van een voormalig schoolgebouw in het centrum van Helmond. We werden allerhartelijkst door Aura ontvangen en rondgeleid door het gebouw. We bezochten ook nog de enorme zolderruimte, waar ook veel werk van Aura lag opgeslagen. In het atelier stond nieuw en oud werk op ons te wachten om bekeken te worden. We waren zichtbaar onder de indruk. Het is en blijft bijzonder om schilderijen in het echt te zien en de kracht en de magie, die sommige schilderijen hebben, van dichtbij te ervaren. Ook haar laatste werk, met als voorlopige titel ‘Baboe’, dat bijna klaar was, had een enorme verstilde uitstraling en niet alleen vanwege de rood/wit/blauwe kleuren. Tijdens de uitgebreide lunch op Aura’s atelier, spraken we over haar ontwikkeling als kunstenaar en haar indrukwekkende levensgeschiedenis. Het was een inspirerende en warme kennismaking met Aura!



[19-07-2021]
Indisch Museum (Doric en Fenny) tijdens een bespreking met kunstenaar Ben Manusama in de tuin van Museum Sophiahof / Moluks Historisch Museum te Den Haag

Door Fenny Vlietstra

Ben was bezig met de voorbereiding van de tentoonstelling ‘Manusama meets Manusama’ met curator Huib Akihari, als onderdeel van de virtuele wisseltentoonstelling IKAT (‘verweven’). 

Tijdens de bespreking kwamen kunstenaar Lucas Silawanebessy en zijn vrouw, de kunstenares Carola Popma, er gezellig bij zitten. 

Ook Huib Akihary voegde zich bij het gezelschap. 

Zo vormden we met elkaar een divers gezelschap dat unaniem het belang van kunst, in al zijn verschijningsvormen, van zeer groot belang achtte.